קרן הקולנוע הישראלי
ע. ר. 58-015-103-3
קרן הקלנוע הישראלי

להציל את נטע

דליה (רותם אבוהב), סגן אלוף בצבא, אם חד הורית, בוחרת להקל ראש בכאב הבטן אתו מתעוררת בתה; רותי (נעמה ארלקי), צ'לנית שחזרה בשאלה וחיה עם בת זוגה, עוברת טיפולי הפרייה; מירי (עירית קפלן) יוצאת לפיקניק אותו כופה בעלה על המשפחה; ואילו שרון (נטע ריסקין), חוזרת לארץ בעקבות מות אמה.

ארבע עונות, ארבע נשים, בגילאים ובצמתים משמעותיים בחיים, פוגשות גבר חשוף ופגיע, נטע, אדם  שחייו לקחו תפנית, פנייה לא נכונה והוא מבקש לבנות את עצמו מחדש. בכל עונה פוגש נטע גיבורה אחרת, המפגש משפיע על חייהן כפי שהן משפיעות עליו. יחדיו, יוצרים הסיפורים תמונה רחבה ומרתקת על הורות ואינטימיות בעידן המודרני. כל הדמויות הן מראות אחת של השנייה, הסיפורים משחקים בניהם ושאלות העולות בסיפור אחד לעיתים נענות בסיפור אחר.

הסרט צולם במשך שנה שלמה. במשך ארבע עונות צוות השחקנים וההפקה התאחד ונפרד מחדש, עם הפסקות בין תקופת צילומים אחת לשניה, כדי לאפשר לבני אבני המגלם את נטע לעבור את השינויים הפיזיים הדרושים לתפקיד, עליו היה מועמד לפרס אופיר.

בדבר הבמאי כותב ניר ברגמן ש"להציל את נטע" הוא הסרט הראשון שלו שבו הוא מתעסק ישירות בנושא ההורות, נושא שמעסיק אותו מאז נולד בנו לפני 14 שנה. ברגמן כותב:. ארבעת סיפוריו של הסרט הם וריאציות שונות של סיפורים על אחריות הורית ורגעי הבדידות החבויים בה. ארבע גיבורותיו נמצאות בשלבי הורות שונים והמשותף להן הם האתגרים והדילמות שהעולם המודרני מציב בפני אמהות. גם נטע, הגיבור הנוכח-נפקד, זה שדמותו מסופרת בין הסיפורים, מתמודד עם שאלה דומה. מעשה ההורות, האמור להיות כה טבעי לכל בעל חיים, הופך בעידן המודרני למשהו מורכב."

"להציל את נטע"  נכתב על ידי ברגמן וערן בר גיל בהשראת ספרו "ברזל" (הוצאת כתר, 2007). זהו שיתוף פעולה ראשון בין ברגמן, במאי ותסריטאי קולנוע וטלוויזיה שביים את "כנפיים שבורות", "הדקדוק הפנימי", "יונה" ובר-גיל, סופר ומשורר זוכה פרס ברנשטיין, פרסי אקו"ם לשירה ולרומן (שלוש פעמים), ופרס ראש הממשלה לשנת 2014.

ברגמן מספר על שיתוף הפעולה: "כשקראתי לראשונה את הטיוטה לספרו של ערן בר-גיל, "ברזל", נמשכתי לאלמנט הפרוזאי בכל אחד מתשעת סיפוריו וגם למבנה האסתטי המצליח לספר תקופה בחיי גיבור רק דרך מפגשים אקראיים עם סיפוריהן של הנשים אותן הוא פוגש. בתהליך העיבוד לתסריט ערן הפך לשותף מלא ללבטים ולבחירות האמנותיות. בבואנו להתמודד עם השינוי הפיזי העובר על הדמות של נטע, עלתה האופציה לחלק את צילומי הסרט לשנה, בכל עונה סיפור. זו הייתה הזדמנות מיוחדת עבורי לצלם מספר ימים מצומצם, וכך לשוב לאהבה ישנה – סרטים קצרים. לכל סיפור נוצרה שפה קולנועית משל עצמו, תנועה או חוסר תנועה של המצלמה, צבעוניות, קצב פנימי, טון."

מפיקים: חיליק מיכאלי, אברהם פרחי, תמי ליאון מפיקה שותפה: רינה שניאור

צילום: לוץ רייטמאייר | עורך: אריק להב-ליבוביץ