קרן הקולנוע הישראלי
ע. ר. 58-015-103-3
קרן הקלנוע הישראלי

הד - בקולנוע

מתוך דבר הבמאים - 

"הד" הוא סרט על אהבה שמתחפש לתעלומה בלשית. סיפור המסגרת ( גבר חושד שאשתו בוגדת בו ומקליט אותה), כמו גם המנוע העלילתי של הסרט, הינו התעלומה שצריך לפצח. אבל מתחת לעלילת המתח (האזנה, מעקב, הצלבת רמזים, נקמה), נמצאת התעלומה האמיתית שאותה הסרט מבקש לחקור: מערכת היחסים של אבנר ואלה. השאלות הגדולות שאיתן מתמודד הסרט סובבות כולן סביב הציר הזה: האם אנחנו באמת מכירים את האנשים הקרובים לנו ביותר? האם הם באמת אוהבים אותנו? ואם כן – למה אהבה זה לא מספיק? ואיך זה שאנחנו פוגעים תמיד באלו שאנחנו הכי אוהבים? והקשה מכל – למה אנחנו באמת מבחינים במשהו (או מקשיבים לו) רק כשהוא כבר איננו?

במובנים רבים "הד" הוא סרט על קול. אותה תכונה חמקמקה שיש לכל אחד מאיתנו, שמאפשרת לנו לדבר, להביע את עצמנו, לתווך בינינו לבין העולם, אך בה בעת מכשילה אותנו מלעשות זאת בהצלחה. קולנו הוא רק הד של עולמנו הפנימי, האינטימי. המסע של אבנר בעקבות קולה של אלה הוא גם נסיון להקשיב ולא רק לדעת, לא רק להבין. לאחוז את שאינו ניתן לאחיזה. את מה שכבר אינו שם.

מבחינת המבע הקולנועי, ככל שהסרט יתקדם, קול ותמונה יתנתקו זה מזה. השימוש שנעשה בשיחות הטלפון מסמן גם איזשהו שינוי תודעתי שעובר הגיבור. בתחילת הסרט, בהאזנה הראשונה – אנחנו נמצאים עם אבנר במרפסת, שומעים ביחד איתו את השיחות. אבל מהר מאוד השיחות הופכות למעין וויס-אובר שמלווה את אבנר בסצנות בעבודתו, עם חבריו, עם הבנות. בתחילת הסרט אנחנו עוד מרגישים צורך להראות (בתמונה) את אבנר מקשיב לקלטות, איפה זה קורה, ואיך זה קורה. ואילו בהמשך, וככל שאבנר שוקע עמוק יותר בעולמה של אלה, השיחות פשוט "זולגות" להן לתוך הסצנות, לעתים נקטעות בפתאומיות ואז מופיעות שוב, לעתים מתערבבות זו בזו. חווית הצפייה נטענת מהמסע הפנימי שעובר אבנר, והגדרות הזמן והמרחב הקולנועי הופכות משוחררות יותר. המבע של הסרט הופך מריאליסטי לאימפרסיוניסטי.

ככל שהסרט מתקדם, באופן פרדוקסלי, נוכחותה של אלה (הנעדרת) מתחזקת. אלה היא נוכחת-נעדרת, וההקלטות של קולה מהוות מעין רוח-רפאים שלה. היא תמיד שם, אבל ככל שאבנר מתקרב אליה, חווית ה"היעדר" שלה רק מתעצמת.

את הסרט הפיקו: יהונתן פארן, רחל פארן - דורי מדיה הפקות

צילום: דניאל מילר

עריכה: זואל אלקסיס 

לקריאה נוספת: 

"רק בישראל לנהל רומן זה פשע שגזר דינו מוות"

 האם בגידה היא דבר בלתי נמנע? זו התהייה העולה מן הסרט הישראלי הטרי "הד". בריאיון, היוצרים עמיקם קובנר ואסף שניר מסבירים איך הוא נולד מתוך החרדות שלהם, ואיך זה שכוכבת כמו יעל אבקסיס הסכימה להופיע בו, אף שדמותה נעלמת מן המסך בשלב מוקדם (אבנר שביט, וואלה 9/5/19)

ראיון עם היוצרים.