קרן הקולנוע הישראלי
ע. ר. 58-015-103-3
קרן הקלנוע הישראלי

סרטי הקרן

בתי אהובתי (2019)

סטאטוס:אושר להפקה
מסלול:מרכזי
השקעת הקרן:₪2,000,000
 
חברת הפקה:יולי אוגוסט הפקות
אתר אינטרנט:לחץ כאן
כתובת דוא"ל:eilon@jap.co.il

שמעון, גבר כבן 60, אלמן מזה כעשר שנים, מגיע לפריס. הוא בא לבקר את חבר נעוריו ניסים (גם הוא כבן 60) שלקה בלבו והוא מתגורר בזמן זה אצל בתו, אלמה (28), חתנו (30) ונכדו בן השנה הגרים גם הם בפריס (החתן משלים שם עבודת דוקטורט). בבית, בתל אביב, נשארה העובדת הוותיקה מרגלית (55) לנהל בהיעדרו את חנות בגדי הגברים שבבעלותו.

עוד שמעון ממלא את חובת ביקור החולים לשמה הגיע הוא מרגיש שמשהו משובש בחיי הנישואין של בתו וחתנו. הוא שומע את בתו בוכה, הוא רואה את חתנו עוזב בזעף את הבית והוא רואה איך שניהם אדישים לבנם התינוק.

שמעון מחליט לעקוב אחרי חתנו דורי המאמלל לתחושתו את בתו ונכדו. במשך המעקב ניכר שוב ושוב שדורי מרגיש שעוקבים אחריו. ויתרה מזאת, אנו חשים שהוא מנסה להוביל את שמעון למקומות מסוימים כדי שיראה דברים מסוימים.

לבסוף שמעון רואה.
זו בתו המתרועעת עם גבר אחר. ז'ורז'. גבר כבן ארבעים, בוהמיין למראה. שמעון נרעש. זה לא מה שחשב שקורה והוא, אדם סולידי ושמרן, מביט בהיחבא בבתו ובמאהבה המתנשקים בלהט, ועיניו קרועות. הוא מתייעץ עם חברו ניסים ואשתו ויוי (57) אך אלו אינם יכולים לסייע לו מלבד להרגיע ולנחם אותו. מרגלית הנאמנה, המעדכנת אותו מדי יום בטלפון בענייני החנות, חשה במצוקתו ואף היא מנסה להקל עליו במילה ובעצה.

מסתבר, כאמור, שלבתו של שמעון יש מאהב. זה הגבר שראינו והוא אנימטור המתמחה בסרטי אנימציה בנוסח יפני. מאהב זה, מעסיק את ליבה וזמנה של אלמה מבוקר עד ליל, עד כדי הזנחת בנה, שלא לדבר על בעלה.

דורי, הבעל, טיפוס מופנם, כבר זמן מה אחרי הגילוי, נושא בגבורה את מטלות הבית ואת שברון לבו, אבל הוא כבר על סף שבירה ומבקש להיפרד ולעזוב את הבית. דווקא הופעתו של שמעון היא הזדמנות בשבילו לשים קץ לסבלותיו ואפילו במחיר התרחקות מבנו הקטן. שמעון אינו יודע את נפשו. הוא מנסה להבין מה קרה לבתו. מנסה לעזור, אך לשווא. בתו ומאהבה עומדים לפני נסיעה לבריסל שם מבקש אותו אנימטור להציג הצעה לסרט חדש בפני משקיעים פוטנציאלים. הבת, אלמה, אמורה להצטרף אליו ואינה מוכנה לוותר על הנסיעה.

ובאמת היא נוסעת. על אפם ועל חמתם של בעלה ושל אביה. אהבתה כה עזה והיא כל כך משועבדת לגבר החדש בחייה שהיא לא מסוגלת אלא ללכת אחר ליבה הסוער.


שמעון וחתנו נשארים בבית בפריס ומטפלים בילד. כשגם ניסים וויוי מנסים לעזור להם כמיטב יכולתם. בוקר אחד שמעון קם ומגלה שדורי, הבעל, חתנו, אותו הוא אוהב מאוד, אכן מימש את איומיו ועזב את הבית.

שמעון לבד בבית עם התינוק. הוא לא יודע מה לעשות. ניסים וויוי ממשיכים ועושים כמיטב יכולתם אבל דווקא הדרכתה של מרגלית, המנוסה והעניינית, אמינה עליו יותר. שנים של קשרי עבודה הופכים, להפתעתו של שמעון המאופק, לשותפות גם בעניין אישי.

שמעון מטפל בתינוק כמיטב יכולתו ואף מוציא אותו לטיולים ברחובות פריס בחברת ניסים המנסה לשעשע את הסב ואת הנכד ולהקל על דאגתו וקשייו של חברו הטוב.

אלמה חוזרת במפתיע ומוקדם יותר מן המתוכנן מבריסל. מצבה קשה. ז'ורז', מאהבה, התעמר בה שם ביתר שאת, על פי דבריה, ושילח אותה מעל פניו עוד לפני שחזר בעצמו.

שמעון מתבקש עכשיו לטפל גם בבתו שבורת הלב וגם בנכדו. הבת מסוגרת כל הזמן בחדר ואילו שמעון, הרואה אותה בסבלה, מנסה להחזיר אותה לפחות אל תינוקה. אלמה אינה מסוגלת והיא אוטמת את אוזניה לבכי בנה המשתוקק אל אמו. דורי החתן מגיע מדי פעם ואף נפגש עם שמעון ועם בנו אך אינו יכול להושיע ובעצמו מתכנן לנסוע אל משפחתו בניו יורק כדי להתאושש מן הפרשה המפרקת את משפחתו ואת חייו. אבל בינתיים הוא נשאר בפריס. גר בבית ידידים.

אט אט, צעד אחר צעד, מלווה בקולה הבוטח ובעצותיה הטובות של מרגלית הרחוקה הוא מוצא דרך אל ליבה של אלמה כשהיא עצמה מתקרבת גם אל בנה ומקדישה לו יותר ויותר מזמנה. הם יוצאים שלושתם לגני משחקים, הולכים, רק האב ובתו (ויוי וניסים נשארים כשומרי-טף) למסעדה ומתחילים להתנהל כאב ובתו וכאם ובנה. אמנם פצועים אך, אולי, מחלימים.

באחד הימים, לאחר שנראה, כאמור, שאלמה שבה לעשתונותיה, חוזר שמעון מביקור נוסף אצל חברו ניסים אך אינו מוצא את אלמה בביתה. הוא חושש שהוא יודע לאן הלכה ומחליט לצאת מגדרו ולפגוש אותה עם מאהבה וכיוון שהוא, אחרי מסלול העיקובים שבפתיחת הסרט, כבר יודע איפה הוא גר, הוא הולך לשם בחברת ניסים שאינו מוכן להפקירו בפגישה שכזאת.

הם פוגשים את ז'ורז' בביתו והוא בדיוק נאבק בפיצוץ צינור מים שהציף את דירתו. ניסים שלו "ידי זהב" מנסה ואף מצליח לעזור לז'ורז' לעצור את השיטפון ואחרי זמן קצר הם מתיישבים ומדברים. מסתבר שז'ורז' הוא אמנם גבר כריזמטי ואף כשרוני אך הוא עצמו שבור לב אחרי פרידה מאשתו ואינו מעוניין בחיזוריה של אלמה ובאהבתה מה גם שכלל לא ידע שהיא בכלל נשואה ואם. עוד הם מדברים, וז'ורז' מסביר באורח רוח ובסבלנות את סיפורו ואף מגדיל לעשות ומספר על תכניותיו המקצועיות, מקבל ניסים הנרגש תמיד התקף לב נוסף. ז'ורז' ושמעון מפנים אותו לבית החולים לשם מגיעים בסופו של דבר כולם: ויוי, אשתו של ניסים, שני בניו
וארוסותיהם וגם אלמה עם בנה התינוק (היא דאגה לאביה שנעלם כך פתאום בעוד היא עצמה רק ירדה מהבית לקניות ולזמן קצר).

התקף הלב של ניסים הוא קל והוא מאפשר ניתוח אשר ישפר את מצבו הבריאותי. מכאן שהכול רגועים בסופו של דבר ואפילו הפגישה של אלמה עם ז'ורז' הממתין ביחד עם כולם במסדרון בית החולים מתנהלת על מי מנוחות. נראה שאלמה נרגעה והבינה שעליה להניחו לנפשו.

שיחת טלפון מגיעה מהארץ. זו מרגלית הדואגת. שמעון מתרחק מקבוצת האנשים סביבו, מביט בהם מבט נוסף ואז אוזר כוח ואומר למרגלית את מה שלא העז לחשוב, להרגיש ובוודאי להגיד עד כה – שהוא מתגעגע ואוהב אותה. והיא, כך אפשר להבין גם מרחוק, מאושרת.

שמעון שב אל אלמה מפינת המסדרון אליה התרחק והיא, בתו, מוליכה אותו אל המעליות המובילות אל מחוץ לבית החולים אחרי שהבין שחברו הטוב יצא מכלל סכנה. כל זאת יום לפני חזרתו ארצה.



מפיקיוחנן קרדו
במאיאיתן גרין
תסריטאיאיתן גרין